file000371701351

Planter og sundhed

Koco tilbyder forskningsbaserede foredrag om phytostoffer i grønsager og frugt. Det er påvist, at mange af dem har stor indflydelse på hebredet og kan forbedre det.
De enkelte fødevarer kan grupperes efter deres indhold af phytostoffer, som alle har forskellig virkninger på helbredet. Spiser man fra alle grupperne, stiger sandsynligheden for et godt helbred.

  • Grønsager med mørkegrønne blade som spinat og kål indeholder b-karoten, folacin, magnesium og calcium
  • Kål som broccoli, rosenkål, blomkål og rucula indeholder glucosinolater, isothiocyanater og indoler.
  • Orangegule frugter og grønsager som nektariner, græskar, gulerødder og melon indeholder b-karoten og a-karoten
  • Citrusfrugter som klementiner og grapefrugt indeholder vitamin C, hesperidin, naringenin og limonen.
  • Tomater indeholder b-karoten, lycopen og vitamin C.
  • Frugt i røde farver som hindbær, jordbær og æbler indeholder anthocyanin og quercetin
  • Frugt med blåsorte farver som blåbær, brombær, hyldebær og blå druer indeholder anthocyanin, quercetin, catechin, resveratrol og vitamin C
  • Løg, hvidløg og porrer indeholder allylsulfider
  • Grønsager af ærtefamilien som linser, bønner og ærter indeholder jern, isoflavoner, protein og vitamin B6.
  • Te indeholder catechin